Η τελευταία επιχείρηση απέλασης 68 Πακιστανών από την Αθήνα σε Λαχόρη και Ισλαμαμπάντ ξεκίνησε στις 4 το απόγευμα της Τετάρτης με την καθιερωμένη ενημέρωση των 45 αστυνομικών-συνοδών στο αμφιθέατρο της Διεύθυνσης Αλλοδαπών.

 

Η μεταγωγή είχε μικρό βαθμό επικινδυνότητας καθώς από τους 68 παράνομους μετανάστες μόνον οι 15 ήταν κρατούμενοι. Οι υπόλοιποι είχαν παρουσιαστεί προ δεκαημέρου στο τμήμα Αλλοδαπών, ζητώντας την απέλασή τους στο Πακιστάν. Η ΕΛ.ΑΣ. κάλυψε το κόστος του ταξιδιού και σαν επιπλέον κίνητρο - «ανταμοιβή» δεν τους επέβαλε απαγόρευση εισόδου σε περίπτωση που μελλοντικά θελήσουν να επιστρέψουν -νόμιμα βεβαίως- στην Ελλάδα. Οι 15 κρατούμενοι είχαν συλληφθεί στο πλαίσιο του «Ξένιου Δία» το διάστημα Αυγούστου – Σεπτεμβρίου καθώς είτε δεν είχαν καθόλου ταξιδιωτικά έγγραφα, είτε διέθεταν πλαστά.

Σε όλη τη διάρκεια της επιχείρησης οι αστυνομικοί φορούσαν κίτρινο φωσφοριζέ γιλέκο με ένδειξη Hellenic Police στην πλάτη, πλην των επικεφαλής που φορούσαν γιλέκο χρώματος πορτοκαλί. Τα πιο έμπειρα στελέχη της αποστολής υπηρετούν στο τμήμα Απελάσεων και «μετρούν» μέχρι και 46 παρόμοιες πτήσεις στο ενεργητικό τους. Οι υπόλοιποι είχαν διατεθεί για το ταξίδι από διάφορες υπηρεσίες της ΓΑΔΑ, όπως για παράδειγμα, τα αστυνομικά τμήματα Γλυφάδας και Αιγάλεω, το τμήμα Anti-trafficking της Ασφάλειας κ.α.

Ταυτοποίηση και έλεγχος στην Π. Ράλλη

Λίγο μετά τις 5 μ.μ. οι αλλοδαποί που είχαν από νωρίς το μεσημέρι συγκεντρωθεί στην οδό Σαλαμινίας, έξω από τη Διεύθυνση Αλλοδαπών πήραν εντολή να προσέλθουν για ταυτοποίηση και σωματικό έλεγχο. Oλοι τους ήταν έτοιμοι για το ταξίδι της επιστροφής, καλοχτενισμένοι, φρεσκοξυρισμένοι, φορώντας καθαρά ρούχα, κάποιοι κοστούμι. «Δεν ισχύει το όριο βάρους για τις αποσκευές τους» είπε μεταξύ σοβαρού και αστείου αξιωματικός που παρακολουθούσε τη διαδικασία.

Οι αστυνομικοί χώρισαν τους αλλοδαπούς σε δύο ομάδες: οδήγησαν στα αριστερά του διαδρόμου όσους ταξίδευαν για Ισλαμαμπάντ και δεξιά όσους είχαν προορισμό τη Λαχόρη. «Mobiles off» τους φώναζαν διατάσσοντάς τους να απενεργοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα. «Να μας συνοδεύσετε έξω από το αεροδρόμιο. Στο Πακιστάν, οι αστυνομικοί θα μας πάρουν τα χρήματα», ζητούσαν οι Πακιστανοί. Η διαδικασία εξελισσόταν υπό το βλέμμα γυναίκας αστυνομικού, που υπηρετεί σε γραφείο της Frontex, στην Π. Ράλλη.

Στην Αμυγδαλέζα

Στις 6.20 μ.μ. κλούβα της ΕΛ.ΑΣ. με 10 αστυνομικούς-συνοδούς αναχώρησε για το κέντρο κράτησης της Αμυγδαλέζας για να παραλάβει τους 15 κρατούμενους Πακιστανούς. Τη στιγμή της άφιξης, οι αλλοδαποί ήδη περίμεναν στο πλάι της εγκατάστασης. Τα χέρια τους ήταν δεμένα με χειροπέδες και κάποιοι από αυτούς φορούσαν την ίδια καφέ φόρμα που τους είχε δοθεί κατά την κράτησή τους στην Αμυγδαλέζα. «Κάποιοι έχουν δερματικά προβλήματα και πρέπει να τους δίνουμε καινούργια ρούχα» σχολίασε αστυνομικός.

Οι αστυνομικές υπηρεσίες του Κέντρου Κράτησης φιλοξενούνται σε κοντέινερ όμοια με τους χώρους διαμονής των κρατουμένων. Στα κοντέινερ - γραφεία και έξω απ' αυτά βρίσκονταν συνολικά 15 – 20 αστυνομικοί που είτε απλώς παρακολουθούσαν είτε μετείχαν στη φύλαξη των 15 Πακιστανών. Μετά μια σύντομη γραφειοκρατική διαδικασία ξεκίνησε η επιβίβαση των αλλοδαπών στην κλούβα, υπό τα βλέμματα κρατουμένων που είχαν συγκεντρωθεί στο συρματόπλεγμα της εγκατάστασης.

Οι αστυνομικοί φορούσαν γάντια, κάποιοι δερμάτινα, άλλοι μιας χρήσης και χρησιμοποιούσαν τους όρους «δίκλινο» και «τετράκλινο» για να περιγράψουν τα κελιά της κλούβας, χωρητικότητας δύο και τεσσάρων ατόμων αντίστοιχα. «Βάλε τον καρδιοπαθή στο τετράκλινο να αισθάνεται άνετα» προέτρεψε ο αρχηγός της αποστολής τους αστυνομικούς που μετέφεραν τους κρατούμενους στο όχημα της Αστυνομίας.

Τα προσωπικά αντικείμενα των κρατουμένων τοποθετούνταν σε αυτό που οι αστυνομικοί αποκαλούσαν «κινέζικες σακκούλες». Δεν ήταν άλλο από ανθεκτικές, καρό σακκούλες που είχαν πιθανότατα προμηθευτεί από κινέζους μικροπωλητές.

Άφιξη στο «Ελ. Βενιζέλος»

Στις 7.20 μ.μ. η διαδικασία ολοκληρώθηκε και στις 8.45 μ.μ., μετά ένα σύντομο διάλειμμα στις εγκαταστάσεις της Π. Ράλλη για τον ανεφοδιασμό των αστυνομικών (με σάντουιτς, μυλόπιτες κ.ο.κ) η αυτοκινητοπομπή της ΕΛ.ΑΣ. αναχώρησε για το «Ελ. Βενιζέλος». Εκεί περίμεναν αστυνομικοί του αεροδρομίου, που μετά μια σύντομη συνεννόηση κατηύθυναν (μέσα από την πίστα) τα οχήματα στην απομονωμένη πύλη Β 26.

Οι 68 Πακιστανοί αποβιβάστηκαν συνοδεία αστυνομικών και μεταφέρθηκαν στο εσωτερικό του κτιρίου για τον προβλεπόμενο έλεγχο ασφαλείας. Σχημάτισαν ουρά και ένας – ένας υπό τις διαταγές των αστυνομικών με τα κίτρινα φωσφοριζέ γιλέκα πέρασαν από τον ανιχνευτή μετάλλων. «Εμένα θα κοιτάς, εγώ θα σου πω πότε θα περάσεις», φώναζε κατά διαστήματα αστυνομικός που συντόνιζε τη διαδικασία.

Στο τέλος, οι αλλοδαποί επέστρεψαν στην κλούβα και τα πούλμαν όπου και παρέμειναν για περίπου 30 λεπτά. Βρήκαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί τους.

«Ήρθα στην Ελλάδα το 2006», είπε ο 35χρονος Μοχάμεντ Ασίφ που επέστρεφε οικειοθελώς στη Λαχόρη. «Έμενα στο Μενίδι αλλά φεύγω γιατί δεν έχει δουλειά». Παρενέβη ο 22χρονος Αχμέντ: «Πριν 11 μήνες πλήρωσα 3.500 ευρώ για να έρθω. Έμεινα στον Κολωνό όμως δεν κατάφερα να βρω δουλειά. Δεν έχω χρήματα να ζήσω». Ο 28χρονος Σεραφείμ δούλευε για δύο μήνες στα Άνω Λιόσια: «Εδώ και ένα χρόνο δεν έχω δουλειά. Δεν έχω λεφτά να φάω. Μας χτυπούν Πόντιοι, Αλβανοί και τώρα η Χρυσή Αυγή. Ο πατέρας μου είπε να γυρίσω».

Ο Αχμάντ είπε ότι το αφεντικό του χρωστάει 4.000 ευρώ: «Μάζευα κρεμμύδια και πατάτες στη Θήβα. Με πλήρωνε 25 ευρώ για 16 ώρες δουλειάς τη μέρα. Στο τέλος δεν με πλήρωσε, μου είπε ότι δεν έχω να σου δώσω. Δεν μπόρεσα να βρω άλλη δουλειά».

Η επιβίβαση

Στις 10.30 ξεκίνησε η επιβίβαση στο παλιό αεροσκάφος ιδιωτικής εταιρείας charter που βρισκόταν σταθμευμένο ακριβώς μπροστά στην πύλη Β 26 του αεροδρομίου. «Από πέρυσι μας λένε ότι έχει συμπληρωθεί το όριο πτήσεων και πρέπει να αποσυρθεί» είπε στη θέα του αεροπλάνου νεαρός αστυνομικός που μετέχει στις πτήσεις απελάσεων έχοντας εκπαιδευτεί από τη Frontex.

Οι κρατούμενοι επιβιβάζονταν από την πίσω πόρτα του αεροσκάφους. Δεμένοι ανά δύο μεταξύ τους με χειροπέδες και με τρομαγμένο – ανήσυχο βλέμμα μεταφέρονταν μεταφέρονταν από αστυνομικούς, υπό τον εκκωφαντικό θόρυβο των κινητήρων που ήδη προθερμαίνονταν.

Η αναλογία αστυνομικών – αλλοδαπών ήταν δυο προς τρία, δηλαδή τρεις αστυνομικοί για κάθε δύο κρατούμενους. Όπως μας εξήγησαν, στις πιο «δύσκολες» μεταγωγές π.χ Νιγηριανών ή Γεωργιανών κρατουμένων, η αναλογία είναι δύο αστυνομικοί για κάθε έναν κρατούμενο.

Εν πτήσει οι αστυνομικοί απαγορεύεται να οπλοφορούν, ενώ από τους κρατουμένους αφαιρούνται οι χειροπέδες. «Καθένας έχει δικαίωμα να σώσει τον εαυτό του σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης» εξήγησε ο αρχηγός της αποστολής.

Η διαδικασία της επιβίβασης διακόπηκε προσωρινά για λόγους ασφαλείας τη στιγμή που ξεκίνησε ο ανεφοδιασμός του αεροσκάφους με καύσιμα. Όσοι Πακιστανοί δεν είχαν προλάβει να επιβιβαστούν επέστρεψαν προσωρινά στο πούλμαν.

Περιμένοντας, συνομιλήσαμε με αστυνομικούς του τμήματος Απελάσεων.

«Παλαιότερα κάναμε πτήσεις και στο Αφγανιστάν» μας είπε ο Κώστας που συνόδευσε με περιπολικό την αυτοκινητοπομπή στο Ελ. Βενιζέλος. «Καθότι όμως το αεροδρόμιο της Καμπούλ είναι στρατιωτικό υπήρχαν τεράστιες καθυστερήσεις και απρόοπτα». Σύμφωνα με τις διηγήσεις των αστυνομικών, Αφγανοί είχαν απειλήσει με πολεμικά όπλα G3 το πλήρωμα, απαιτώντας να ανεφοδιαστεί το αεροπλάνο με καύσιμα στην Καμπούλ, ενώ σε άλλη περίπτωση είχαν δήθεν χάσει τα σχέδια πτήσης ζητώντας ... χρήματα προκειμένου να τα ξαναβρούν. «Παραλίγο να μείνουμε εκεί αφού μετά το τελευταίο φως ισχύει απαγόρευση πτήσεων» μας δήλωσε Έλληνας αστυνομικός.

«Πως λοιπόν απελαύνονται οι Αφγανοί παράνομοι μετανάστες;» ρωτήσαμε. Επιστρέφουν με εμπορικές πτήσεις συνοδεία αστυνομικών, δύο – τρεις τη φορά απάντησε ο Κώστας.

Εν πτήσει

Στις 11.30 μμ το αεροσκάφος τροχοδρομούσε στην πίστα του «Ελ. Βενιζέλος». Εν πτήσει συνεχίσαμε τις συνεντεύξεις με τους Πακιστανούς κρατούμενους.

Ο 25χρονος Σαάχ, που είχαμε λίγες ώρες νωρίτερα συναντήσει στην Αμυγδαλέζα συνελήφθη στις 4 Αυγούστου καθώς, όπως υποστήριξε, εξαπατήθηκε από τον δικηγόρο του: «Μου πήρε 3.000 ευρώ για να μου βγάλει χαρτιά που αποδείχθηκαν πλαστά και με συνέλαβαν. Δούλευα σε βενζινάδικο στους Αγίους Αναργύρους, είχα ένσημα και το τελευταίο διάστημα ήμουν στο ταμείο ανεργίας».

Στη συνέχεια μας δείχνει τα λερωμένα ρούχα και τις χαλασμένες παντόφλες που φορά. «Ήρθα πριν από 7 χρόνια και τώρα γυρίζω στην πατρίδα χωρίς ρούχα και με σχισμένες παντόφλες. Ντρέπομαι».

Το κόστος της πτήσης ανήλθε περίπου στις 200.000 ευρώ. Το αεροσκάφος ήταν προγραμματισμένο να φτάσει στο Πακιστάν με ενδιάμεσο σταθμό την Τεχεράνη, για ανεφοδιασμό και αλλαγή του πληρώματος.

«Αν σκεφτείς ότι οι 53 από τους 68 Πακιστανούς επιστρέφουν εθελοντικά» παρατήρησε ο Γιάννης, αστυνομικός του τμήματος Απελάσεων, «θα μπορούσαμε να τους διώξουμε με εμπορικές πτήσεις πληρώνοντας την τιμή του εισιτηρίου. Το κόστος δεν θα ξεπερνούσε τις 25.000 ευρώ» είπε κλείνοντας το μάτι. Η συζήτηση στρέφεται στα εργασιακά και αποκτά ξαφνικά μεγαλύτερη ένταση. Στο διάδρομο του αεροσκάφους σχηματίζεται ένα «πηγαδάκι» αστυνομικών που μιλούν έντονα. «Όταν μετέχουμε στις πτήσεις που διοργανώνονται από την Frontex εισπράττουμε άμεσα και σε ρευστό το ποσό της ημερήσιας αποζημίωσής μας. Αντίθετα, στις πτήσεις που διοργανώνει η ΕΛ.ΑΣ εισπράττουμε τα χρήματα με πολλούς μήνες καθυστέρηση, παρότι τα κονδύλια διατίθενται από το Ταμείο Επιστροφών».

Νεαροί αστυνομικοί μας αποκάλυψαν ότι η εκτός έδρας αποζημίωση για 3 ταξίδια που έκαναν το Νοέμβριο του 2011 θα τους καταβληθεί στην επόμενη μισθοδοσία του Νοεμβρίου, δηλαδή ένα χρόνο αργότερα.

Άφιξη στο Πακιστάν

Στις 2.40 π.μ το αεροσκάφος προσγειώθηκε στo αεροδρόμιο Mehrabad της Τεχεράνης για ανεφοδιασμό και στις 6.50 π.μ έφτασε στη Λαχόρη του Πακιστάν.

«Παλαιότερα» μας εξήγησε έμπειρος αστυνομικός «οι αρχές του Πακιστάν μας άφηναν να κατεβαίνουμε στο αεροδρόμιο. Τελευταία όμως μας το απαγόρευσαν ως αντίποινα για τις απελάσεις υπηκόων τους».

Οι αλλοδαποί αποβιβάστηκαν, δίχως συνοδεία Ελλήνων αστυνομικών. Μόνο οι επικεφαλής της αποστολής (αυτοί με τα πορτοκαλί γιλέκα) αποβιβάστηκαν και παρέδωσαν στους αλλοδαπούς μυστακοφόρους συναδέλφους τους τα διαβατήρια των απελαθέντων. Κάτω από τις υποδείξεις Πακιστανών αστυνομικών με την ένδειξη »immigration» στο πέτο, οι απελαθέντες σχημάτισαν τρεις σειρές στεκόμενοι ο ένας πίσω από τον άλλο.

Μετά την ταυτοποίησή τους επιβιβάστηκαν σε λεωφορείο στην έξοδο του αεροπλάνου και αποχώρησαν. Η διαδικασία επαναλήφθηκε στο αεροδρόμιο Benazir Bhutto του Ισλαμαμπάντ, τελευταίο σταθμό της πτήσης της ΕΛ.ΑΣ.

27 ώρες μετά την άφιξή μας στη Διεύθυνση Αλλοδαπών, βράδυ Πέμπτης πλέον, η επιχείρηση είχε ολοκληρωθεί με επιτυχία.

(* Τα ονόματα των αστυνομικών όπως και πληροφορίες για την πτήση έχουν σκόπιμα τροποποιηθεί ή παραληφθεί για λόγους ασφαλείας. Αντίθετα, οι συνεντεύξεις των Πακιστανών έγιναν κμε τη σύμφωνη γνώμη τους).

 

Πηγή: www.kathimerini.gr